Erasmus+ projekat stručne prakse u Milanu

Easmus+ projekat: Dizajneri zvuka na stručnoj praksi 1.-18. decembar 2022. / Milano, Italija

Broj projekta: 2022-1-RS01-KA122-VET-000077747

Na projektu je učestvovalo 15 đaka sa smera Dizajn zvuka Srednje muzičke škole „Petar Konjović“, Sombor sa nastavnicom stručnih predmeta Željkom Milošević i direktoricom Milenom Despotović.

Ovaj projekat je deo Erasmus+ programa koji podržava profesionalni razvoj srednjoškolaca stručnih škola kroz treninge i praksu u inostranstvu.

Detaljan izveštaj od strane učenika:

Naše putovanje započeto je u rano jutro 1. decembra 2022. Prva stanica bila je Beč. putovanje do tamo bilo je zabavno, a atmosfera u autobusu odlična. Bili smo smešteni u veoma modernom i interesantnom hostelu Jo&Joe. Dan smo proveli u šetnji Bečom. Posetili smo muzej zvuka i muzike „Haus der Musik“. To je bilo jedinstveno, kreativno i interaktivno mesto, sa atrakcijama kao što su klavir stepenice, simulator dirigent, virtualna realnost i mnogim drugim. Nakon muzeja smo se prošetali centrom, posetili katoličku crkvu i prosto uživali u praznično okićenom gradu.

Sledećeg dana najviše smo vremena proveli u autobusu, spavajući, šaleći se i uživajući u prizorima. Usput smo stali u Sloveniju gde su nas zatekle predivne snežne planine. Stigli smo kasno uveče i iskoristili preostalo vreme da se upoznamo sa smeštajem i raskomotimo. Družili smo se do kasno i otišli na spavanje iščekujići sutrašnji dan.

Prvog jutra u Milanu smo nakon doručka svi otišli u centar grada. Upoznali smo se sa sistemom prevoza i kako stići do Duomo trga na kojem se nalazi simbol Milana: katedrala stara preko šest vekova. Otišli smo u zamak Sforza koji je danas muzej. Izložbe slikarstva, arhitekture, instrumenata i raznih drugih postavki zaokupili su nam dan. Došli smo u smeštaj zadovoljni i proveli ostatak dana družeći se i razmenjujući lepe utiske iako je dan bio kišan.

Poslednji dan vikenda proveli smo u Gallerie d’Italia, razgledajući slike i skulpture iz različitih perioda. Ponovo je padala kiša, te smo se nakon kratke šetnje kroz korzo Vittorio Emanuele II vratili u smeštaj. Mali geg tog dana: vrata voza u metrou su razdvojila našu grupu, ali smo se ubrzo ponovo spojili. Ostatak dana, kao i juče, proveli smo u smeštaju, pevajući do kasno.

U ponedeljak počinje naša praksa u edukativnom centru M.A.D. To je edukativni centar koji pruža amaterske i profesionalne kurseve iz oblasti umetnosti: muzika, gluma i ples. Upoznali smo se rutom do posla, a zatim i sa samim radnim mestom i našim tutorom meastrom Albertom Radice. Razgovorali smo o našem znanju, talentima i radovima, praveći planove za naredne dane prakse. Na kraju smo otišli zadovoljni onim što nas očekuje sledeće dve nedelje. Jedan deo grupe proveo je ostatak dana u centru, u malo zimskog šopinga. Kao i veče pre toga, uveče se pevalo. Legli smo, spremni za prvi pravi radni dan koji nas je očekivao.

6. decembra putujemo na posao spremni da naša praksa počne. Odmah po dolasku dobijamo zadatak da iskomponujemo muziku uz plesni video koji nam je dodeljen. Podelili smo se u četri grupe i radili na tome na lap topovima. Otišli smo u smeštaj, na večeru zadovoljni. Nekolicina nas je veče provela u gradu, uživajući na božićnoj pijaci, paljenju jelke i koncertu na trgu Duomo. Na kraju dana smo svi bili ispunjeni i zadovoljni, završavajući ga uz pevanje i smejanje nakon predhodno održanog sastanka grupe zajedno sa našom profesorkom i direktorkom.

U sredu smo pre podne obišli katedralu Duomo iznutra, kao i njene podrume gde se nalaze arheoloske iskopine i izloženi predmeti. Crkva je jedno kranje monumentalno zdanje koje nas je ostavilo oduševljenima. Potom smo produžili do muzeja vezanog za crkvu, gde smo videli neke njene elemente. Ručali smo u gradu i zatim odmah otišli na posao. Na poslu smo nastavili sa radom na melodijama i aranžmanima koji već poprimaju oblik. I mi i naš tutor smo bili zadovoljni današnjim ishodom. Uveče, kako je već tradicija, završili dan sastankom, evaluacijom i pevanjem.

Četvrtak je bio neradni dan, te smo se potrudili da ga iskoristimo najviše što možemo. Prvi na spisku bio nam je park Sempione kod zamka Sforzo (koji smo već posetili iznutra). Tu smo uživali u muzici dvoje gitarista kod trijumfalne kapije – Arco della Pace odnosno kapija mira sagrađena po Napoleonovoj naredbi. Park su prekrile mnogobrojne nijanse jesenjih boja a ukrašen je i jezercetom i skuplturama. Potom smo ponovo otišli do Duomo crkve, ovaj put popevši se na njen vrh. Oduševio nas je pogled koji se prostirao sa krova i puno smo fotografisali. Nakon toga vratili smo se u smeštaj gde snimali cover numeru “Santa Tell Me”.

Poslednjeg radnog dana naše prve nedelje pošli smo na posao u podne i tamo proveli većinu dana. Violinisti su imali poseban čas sa profesorom Mattia Mugnai koji predaje violinu na Milanskom konzervartorijumu, dok su ostali privodili projekte kraju. Imali smo sastanak sa Alesijom koreografkinjom i napravili koncept za nastup. Osmišljavali smo koreografiju za nastup i uvežbavali je, što je bilo jedno interesantno i zanimljivo iskustvo. Nakon povratka kući odmarali smo se i uživali u ostatku dana. Nakon večere smo, kao i inače, imali sastanak grupe gde smo razgovarali o tome kako je izgledao naš dan u edukativnom centru, šta smo novo naučili, šta je na nas ostavilo najveći utisak...

U toku vikenda posetili smo dva muzeja: arheološki i prirodnjački. U arheološkom muzeju videli smo kipove, mozaike, oružje, nakit i ukrase iz različitih perioda istorije. Od bronzanog doba, preko starog Rima i Grčke, do srednjeg veka. U prirodnjačkom muzeju gledali smo replike različitih vrsta životinja, ali i biljke, kao i skelete dinosaurusa. U parku muzeja smo se zabavljali igrama i gađali lišćem. Takođe smo posetili 39. sprat poslovne zgrade Belvedere i uživali u prelepom pogledu na ceo grad i Alpe. Odlazimo u centar i prepuštamo se prazničnom i veselom raspoloženju. Neki jedu, neki se bave kupovinom za sebe i porodicu, ali svi uživamo u gradu. Snimili smo i prve kadrove spota za našu obradu “Santa Tell Me”. Šetali smo se gradom, otišli u muzičku prodavnicu, gde smo i kupili sitne instrumente, opremu i note.

Našu drugu radnju nedelju započinjemo odvojeno. Neki idu do Duoma da snimaju kadrove za spot, violinisti na čas, a ostali malo kasnije na posao. Prvi deo dana u M.A.D.-u bio nam je slobodan, te smo ga proveli pevajući u sali. U drugom delu prešli smo zajedno novi deo naše predstave i izvežbali prvi. Uveče smo se družili nakon sastanka grupe.

Sledeći dan nam je slobodan i mi ga u potpunosti iskorišćavamo. Snimamo ostatak spota kod božićnog drveta, idemo ponov u muzičku prodavnicu i šetamo se gradom. Uveče gledamo završeni spot za pesmu. Svi smo zadovoljni ishodom.

U sredu nam je poslednji dan pred nastup. Usavršavamo nastup i prikazujemo ga Albertu. Takođe mu puštamo naš spot i pesmu, što ga totalno oduševljava. Preslušani su i završeni audio projekti i maestro nam se zahvaljuje što je imao čast da radi sa takvim talentovanim mladim ljudima. Uveče odlazimo kući, željno iščekujući sutrašnji nastup.

Poslednji radni dan u Milanu. Odlazimo na generalnu probu, koja protiče sjajno i bez problema. Trema pred naš završni nastup je prisutna ali u malim količinama jer smo u potpunosti spremni. Publika ulazi u salu i naš glavni nastup počinje! Sve tačke prošle su lepo, a publika je bila zadovoljna. Alberto i Alesia su nas javno pohvalili i svi smo im se srdačno zahvalili davši im poklone koje smo pripermili još u Somboru. Dobijamo naše sertifikate, fotografišemo se i idemo na večeru u restoran nedaleko od našeg smeštaja.

Petak, dan pred putovanje nazad. Imali smo slobodan dan i svi smo otišli poslednji put u grad da se oprostimo od njega. Jeli smo i kupovali na božićnoj pijaci, šetali se trgom, otišli do Navigli kanala, kupovali suvenire u poslednji trenutak. Uveče smo ostali budni do kasno i iskoristili našu poslednju noć u Milanu.

Polazimo za Veneciju rano ujutru. Put do Venecije smo prespavali i odmorni stigli u naše bungalove gde smo se brzo smesitli. Nakon ručka krećemo autobusom do centra. Prvo se sa profesorkom šetamo kroz predivne ulice i pored starinskih zgrada, viđamo Rijalto most i Trg Svetog Marka. Zatim se razdvajamo i uživamo u gradu u manjim grupama. Odlazimo do bazilike Santa Marija Dela Salute, hranimo golubove, sedimo na neprometnom mostiću i drućimo se. Vraćamo se uveče i ponovo celu noć ostajemo budni, ne verujući da nam je poslednji dan ovde. Malo pred polazak ipak iznenada zaspemo.

Naš poslednji dan projekta započinjemo u 4h ujutru, poprilično pospani. Deo puta kući spavamo, deo se družimo i smejemo. Na pauzi u Sloveniji uživamo u snegu koji je tamo napadao. Ipak smo se radovali povratku kući. Roditelji dolaze po nas, uzimamo kofere i opraštamo se. Projekat je gotov, ali mi ćemo još puno razgovarati o njemu i sećati ga se.